Franchisenemers klagen Burger King aan

Franchisenemers klagen Burger King aan

De franchisenemers van twee Burger King vestigingen in New York klagen het moederbedrijf aan. Ze vinden dat ze te weinig rendement halen doordat ze gedwongen worden menu-items van $1 te verkopen.

Elizabeth Sadik en haar broer Luan klagen franchisegever Burger King aan omdat ze niet langer de stijgende huren in Manhattan op kunnen brengen. Volgens hen komt dat doordat ze worden gedwongen te veel producten uit het value menu ($1) op de menukaart te zetten. ‘De essentie van onze klacht is dat de hebzucht van Burger King het beleid dicteert en niet redelijkheid ten opzichte van franchisenemers.’

Burger King topman Barry Blum verdedigt het prijsbeleid van werelds tweede hamburgerketen. ‘Aanbiedingen trekken de gasten naar binnen. In veel gevallen nemen ze er bijvoorbeeld een grote Cola bij, daarop is de brutomarge 80 procent.’

Burger King zou eerder zelf al eens de twee hebben aangeklaagd in Florida omdat de Sadiks daar twee restaurants sloten zonder toestemming van het moederbedrijf.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.