BK Corp heeft besloten dat met ingang van volgend jaar 40 procent van de zogenaamde ROF (Restaurant Operation Funds), een afdracht van de frisdrankleveranciers, niet meer naar de franchisenemers gaat maar naar het moederbedrijf. Het geld zou daar ingezet worden voor nationale reclamecampagnes. Dat berooft franchisenemer van een substantieel bedrag, gemiddeld per restaurant ongeveer $20.000 per jaar.
Rechtszaak
De NFA wil dat het geld gewoon naar de franchisenemers blijft gaan en is namens alle franchisers twee zogenaamde Class Action Suits gestart tegen Coca Cola en Dr.Pepper waarbij ze claimen dat het geld direct naar de restauurants moet blijven gaan. De uitspraak die een rechter doet is dan geldig voor alle 6300 restaurants van ongeveer 850 franchisenemers. Ongeveer 90 procent van de franchisenemers is aangesloten bij de NFA.
In het contract gaat het in totaal over een bedrag van 1,5 miljard dollar waarvoor in ruil Coca Cola en Dr.Pepper tot een bepaald volume de exclusieve frisdrankleverancier zijn van de hamburgergigant.