Geen hamburgerreclame meer voor dikke kinderen

Geen hamburgerreclame meer voor dikke kinderen

In Engeland komt een verbod op radio en tv-reclames voor 'ongezond' voedsel die zijn gericht op kinderen tot en met 16 jaar. Dat heeft de Britse reclameautoriteit Ofcom bekend gemaakt.

Het verbod houdt in dat rondom programma’s (tv en radio) die op deze leeftijdsgroep zijn gericht geen reclame gemaakt mag worden voor bijvoorbeeld snoepgoed en fastfood. Onder ongezond voedsel verstaat de instantie namelijk alle producten die een hoog gehalte aan suiker, vet en/of zout hebben.

Bovendien komt er een verbod op het gebruik van cartoonfiguren en filmsterren in reclames voor deze producten. Ook mag geen reclame meer worden gemaakt voor, en met eventuele promotionele cadeautjes. Het maken van gezondheidsclaims (voedingswaarde) is eveneens uit den boze.

Ofcom verwacht dat door de maatregelen jonge kinderen de helft minder reclame voor ‘ongezonde’ voedingsmiddelen zullen zien. Vanaf juni 2007 moeten commercials aan de nieuwe regels voldoen.