IJssalons profiteren van klimaatverandering

IJssalons profiteren van klimaatverandering

IJssalons profiteren flink van de klimaatverandering waarmee we te maken hebben. Vooral de betere nazomers zorgen voor extra omzet. Het aantal ijssalons is de afgelopen tien jaar verdubbeld.

Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Koninklijk Horeca Nederland (KHN), het IJscentrum en de Rabobank. De onderzoeksresultaten werden gepresenteerd tijdens de IJsvak, de nationale beurs voor ambachtelijke ijsbereiders die begin deze maand werd gehouden in het Amsterdamse RAI-complex. Het eerste exemplaar van het onderzoek werd overhandigd aan oud-schaatskampioen Hein Vergeer.

Uit het onderzoek blijkt dat de ijsbranche niet klaagt over de klimaatverandering, die menigeen zorgen baart. Door de temperatuurstijging worden de nazomers in ons land langer. IJssalons profiteren van deze seizoensverlenging en zag de gemiddelde omzet in de afgelopen jaren met ruim tien procent stijgen, aldus het onderzoek.

190.000 euro

Het aantal ijssalons is ook flink toegenomen. In tien jaar tijd is dit aantal zelfs verdubbeld. Nederland telt momenteel circa 550 ijssalons. Deze groei wordt toegeschreven aan de toegenomen vraag naar ijs.

Verder blijkt uit onderzoek dat een kwart van de ijssalons het hele jaar open is. Daarnaast is 93 procent van de ijszaken zes of zelfs zeven dagen per week en gemiddeld circa tien uur per dag geopend.

Ook opvallend is volgens het onderzoek de snelle winstgevendheid van ijssalons. Ruim 20 procent draait al na zes maand ‘break-even’. Met een gemiddeld bedrijfsresultaat van tussen de twintig en 24 procent behalen ijssalons prima resultaten. De gemiddelde omzet van een ijssalon komt uit op circa 190.000 euro.

Groei

Het onderzoek concludeert dat de groei van het aantal ijssalons nog niet ten einde is. De vraag naar ijs zal de komende jaren alleen maar toenemen.

Maarten Colijn, voorzitter van het IJscentrum, is tevreden over de uitkomsten van het onderzoek. ‘Het is vastgesteld dat de ijssalons het goed doen en dat mag wel eens gezegd worden. Je kunt je met dit onderzoek meten met je collega’s en zo bepalen waar je naar toe moet’.