Impuls voor fastfoodonderwijs

Impuls voor fastfoodonderwijs

SVO Opleidingen gaat in samenwerking met de sector Fastfood- en IJsbedrijven van KHN en het Projectbureau Beroepsonderwijs Bedrijfsleven, MBO-opleidingen voor de fastfoodsector verzorgen. Het Projectbureau Beroepsonderwijs Bedrijfsleven blijft de opleidingen landelijk coördineren en begeleidt de leerbedrijven en deelnemers gedurende de opleiding.

Een deel van de activiteiten worden ondergebracht in het nieuwe Fastfood Opleidingencentrum, het kenniscentrum voor de gehele fastfoodsector. De fastfoodopleidingen gaan vanaf september van dit jaar op minstens 15 lokaties in het land van start.

SVO Opleidingen is een landelijk opererende vakinstelling voor MBO-onderwijs. De instelling biedt MBO-opleidingen op niveau 1 t/m 4 voor iedereen die in de voedingsmiddelensector werkt of wil werken. Het Projectbureau Beroepsonderwijs Bedrijfsleven ontwikkelde de afgelopen jaren in samenwerking met en voor de sector Fastfood- en IJsbedrijven van Koninklijk Horeca Nederland verschillende MBO-opleidingen: Horecamedewerker Fastfoodsector, Bedrijfsleider Fastfoodsector en Ondernemer/Manager Fastfoodsector.

Het Projectbureau heeft de opdracht de opleidingen voor de fastfoodsector landelijk te coördineren en onderhoudt onder meer contacten met de fastfoodrestaurants, leermeesters, docenten en met de deelnemers. De opleidingen zijn voor iedereen toegankelijk. Ook voor belangstellenden met weinig vooropleiding en medewerkers die al werkzaam zijn in een fastfoodbedrijf of in de contractcatering.

Diverse grote bedrijven en organisaties in de fastfoodsector en contractcatering zoals McDonald’s, Verhage Fastfood, Servex, FEBO, Sligro en Domino's Pizza willen hun medewerkers de mogelijkheid bieden om via het reguliere beroepsonderwijs een MBO-opleiding te volgen. De fastfoodopleidingen zijn BBL-opleidingen waarbij de medewerker een dag per week naar school gaat en de rest van de week aan het werk is in het leerbedrijf.

In het eigen bedrijf wordt dagelijks geleerd hóe er moet worden gewerkt. Deelnemers worden begeleid en opgeleid door ervaren collega’s die als leermeester optreden in de praktijk. Op de leslocaties geven trainers met een praktijkachtergrond antwoord op de vraag waaróm het werk zo gedaan moet worden.