Jo Sempels: 'McDonald's geen saladebedrijf

Jo Sempels: 'McDonald's geen saladebedrijf

De hamburger is nog veruit het populairste product bij McDonald's in Nederland. Negen op de tien bezoekers kiest voor een hamburger in plaats van een salade. Dat zegt Jo Sempels, directeur van de veertig jaar geworden McDonald's Nederland.

Sempels in Het Financieele Dagblad op de vraag of gezonde producten wel zijn bedoeld voor een hamburgerketen: ‘Ik ga nooit de basis van het bedrijf verloochenen. En natuurlijk komt de gast voor die Big Mac. Ik den dat de verhouding negentig-tien is. We zijn geen saladebedrijf’.

‘Maar we moeten ons wel naar de maarschappelijke vraag plooien. McDonald’s is een tanker. Als je die te snel keert, dan breekt die. Maar als je hem niet keert, dan vaart hij tegen de wal’, aldus Sempels.

McDonald’s is dit jaar veertig jaar actief in Nederland. De keten telt momenteel 226 vestigingen. Volgens Sempels is er in ons land ruimte voor zo’n 280 tot 300 zaken. ‘We openen elk jaar vijf nieuwe restaurants. Ik wil naar tien per jaar, maar we hebben 3.500 vierkante meter grond nodig om het restaurant, een McDrive en een parkeerplaats neer te zetten’.