nieuws

Koelbox zit foodomzet in pretparken in de weg

Fastfood

Pretparken en dagattracties in ons land hebben te maken met geringere bestedingen van bezoekers. Volgens de brancheorganisatie van de grote attractieparken, De Club van Elf, is de koelbox weer terug in de Nederlandse parken.

Koelbox zit foodomzet in pretparken in de weg

In kleine parken besteedt een gezin gemiddeld vijftien euro, buiten de toegangsprijs om. Bij de grotere parken is dat 25 euro.

Volgens Jeff Bertus, directeur van De Club van Elf, merken de parken dat het crisis is. ‘Mensen geven minder makkelijk geld uit dan een paar jaar geleden. De koelbox is weer uit de kelder gehaald en de broodjes gaan weer mee’, aldus Bertus in De Telegraaf.

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek is het aantal pretparken in ons land van 1998 tot 2008 gestegen van 35 naar 140. Volgens de Rabobank zijn er sinds 2008 nog eens veertig bijgekomen en is er, mede door de afname van vrije tijd van de gemiddelde Nederlander, sprake van een verdringingsmarkt.

De parken hebben de laatste tijd vooral te maken met kortingen op toegangsprijzen. Via supermarkten of andere grootwinkelbedrijven worden veel kortingen gegeven op toegangskaarten. Het is volgens de Rabobank niet de vraag of er tegenwoordig korting te krijgen is, maar hoeveel.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels