Managementstijlen breekt fastfood op

Managementstijlen breekt fastfood op

Managers in fastfoodzaken moeten hun medewerkers meer loven voor hun goede werk en hen minder beledigen en aanspreken op fouten. Alleen dan kan de fastfoodsector het enorme personeelsverloop, dat in sommige gevallen kan oplopen tot 500 procent, terugdringen.

Dat zegt de Amerikaanse managementprofessor Jerry Newman van de State University van New York. Newman ging in de VS veertien maanden undercover als werknemer bij vijf verschillende fastfoodketens en publiceerde zijn bevindingen in het boek My Secret Life on the McJob. Lessons from Behind the Counter.

Alles behalve uniform
In tegenstelling tot de gelijkvormigheid in producten en presentatie merkte Newman tijdens zijn undercovertijd dat het alles behalve uniform in qua managementstijlen in fastfoodrestaurants. Newman ontdekte niet alleen verschillen per keten en per restaurant, hij werd zelfs geconfronteerd met verschillend HR-beleid per schift binnen een zelfde restaurant.

Waarom spreken?
De fastfoodsector lijdt volgens Newman onder het enorme personeelsverloop dat in sommige gevallen kan oplopen tot wel 500 procent. ‘Waarom zou je tegen mensen spreken? Binnen twee maanden zijn ze toch weer weg’, stelt Newman.

Soorten managers
Newman benoemt twee soorten managers in fastfoodzaken. De ‘ego-architects’ (zij die het vertrouwen van medewerkers opbouwen door ze te loven voor hun goede werk) en de ‘ego-undertakers’ (zij die het zelfbeeld van hun personeel naar beneden halen door hun fouten te accentueren en hen te beledigen).