Mars beperkt kilocalorieën candybars

Mars beperkt kilocalorieën candybars

Snoepfabrikant Mars heeft aangekondigd de hoeveelheid kilocalorieën in zijn candybars in de Verenigde Staten binnenkort te beperken tot maximaal 250. De limiet geldt voor individuele verpakkingen van het snoepgoed.

Een woordvoerster zegt dat het past bij het beleid voor 'verantwoord snoepen' dat het concern erop nahoudt, schrijft De Volkskrant. Het besluit geldt niet alleen voor de Mars-reep, maar ook voor de andere producten van dezelfde fabrikant, zoals Twix, Snickers, M&M's en Bounty. In de VS betekent het dat de kingsize Snickers-reep (540 kcal) zal verdwijnen. De maatregel wordt uiterlijk eind 2013 ingevoerd.

Mars UK, de vestiging in Groot-Brittannië, heeft aangekondigd de stap te zullen volgen. Consumentenorganisaties in de VS en het Verenigd Koninkrijk hebben al gezegd dat het besluit ook terug te zien moet zijn in de verkoopprijzen. Die zouden omlaag moeten. Het is nog niet bekend of Mars Nederland in Veghel, wereldwijd een van de grootste fabrikanten, het besluit overneemt.

In Nederland bevatten veel van de standaardverpakkingen van de populairste Mars-producten meer dan 250 kilocalorieën. Dat geldt zeker voor de zogeheten '2 Packs' of 'Big Packs', zoals de Twix Xtra, de Bounty Trio en de 2x Snickers.