McDonald's breekt met Disney

McDonald's breekt met Disney

Het huwelijk tussen McDonald's en amusementenconcern Walt Disney is op de klippen gelopen. Het Amerikaanse Walt Disney en de hamburgerketen McDonald's zetten eind dit jaar na tien jaar een punt achter hun samenwerking bij de Happy Meals-kindermenu's. Obesitas zou een rol spelen bij de breuk, zo beweren boze tongen.

Disney ontkent berichten dat het zich distantiëert van McDonald's wegens zorgen over overgewicht bij de jeugd door het eten van fastfood. De afgelopen jaren waren figuurtjes van Disney, zoals die uit de kinderfilm The Chronicles of Narnia, te krijgen bij diverse McDonald's-producten.

Volgens de Amerikaanse krant The Los Angeles Times wordt deze samenwerking beëindigd omdat Disney niet langer met fastfood wil worden geassocieerd. Dit werd echter door beide partijen ontkend. Volgens hen is het besluit enkel gebaseerd op zakelijke gronden.

Beide bedrijven werken deze zomer nog samen bij de Disney-film Pirates of the Caribbean en de Pixar-animatiefilm Cars. De samenwerking met McDonald's leverde Disney jaarlijks naar schatting 100 miljoen dollar aan licentie-inkomsten op.