McDonald's pakt Fransen in met baguette

McDonald's pakt Fransen in met baguette

McDonald's hoopt de Franse harten te stelen door na de croissant nu ook de wereldberoemde Franse baguettes op het menu van de McCafés te zetten. Dat meldt de Franse krant Le Figaro.

McDonald’s betrad de Franse markt eind jaren 70 met de standaard hamburgers, milkshakes èn Franse frietjes. In de loop der jaren zijn daar wat producten bijgekomen, zoals salades.

Nu heeft het concern bedacht in te spelen op de lokale gewoonten met het stokbroodje. ‘De eerste 15 jaar hadden we de mensen voornamelijk een stukje Amerika te bieden’, zei de verantwoordelijke bestuurder van McDonald's voor onder andere Frankrijk.

Vandaag de dag is de Amerikaanse keten ingeburgerd geraakt in Frankrijk en wil daarom een groter 'Frans stempel' op de zaken drukken. ‘De Fransen zijn passioneel over brood en gek op hun baguettes’, verklaarde de topman.

De keten start in september met het aanbieden van het brood, traditioneel met boter en jam, tijdens de ontbijturen. Begin volgend jaar volgt er een op de baguette gebaseerde sandwich. De baguettes worden ter plekke vers afgebakken.

Het aan het menu toevoegen van de baguette past in de strategie van de hamburgerketen in Frankrijk: het aanpassen aan lokale eetgewoonten en het lokaal inkopen, om zo het imago te verbeteren. De keten introduceerde daartoe onder meer in januari de McCantal, een sandwich met Franse kaas en in februari The Charolais, een kwaliteitshamburger gemaakt van vlees van Franse koeien. Ook staan bijvoorbeeld croissants al langer op het menu.