McDonald's zwartgemaakt in tv-spotje

McDonald's zwartgemaakt in tv-spotje

McDonalds is verantwoordelijk voor de vele doden door hartfalen in Washington DC'. Dat is de boodschap van het ietwat lugubere spotje dat een non-profitorganisatie van artsen heeft gemaakt in de VS.

In het spotje ligt een man in een kist met een hamburger in zijn hand. Aan het eind van het spotje verschijnt de beroemde McDonald’s ‘M’ aan zijn voeteneind en de tekst ‘I was lovin’ it’, een persiflage op de slogan van de fastfoodketen: ‘I’m lovin’ it’.

Het spotje eindigt met de oproep om vegetariër te worden. De groep zegt de McDonald’s keten uitgekozen te hebben omdat de keten een ‘belichaming’ van fastfood is en het verantwoordelijk is voor het feit dat de samenleving doordrongen is van fastfood.

De commercial wordt vanaf donderdag uitgezonden in Washington D.C. en enkele bekende tv-shows. De stad kent het hoogste aantal fastfoodrestaurants per vierkante kilometer.

De organisatie achter het spotje, Physicians Committee for Responsible Medicine, staat bekend als erg radicaal. Het wordt geleidt door een voormalige dierenrechtenactivist.

McDonalds zegt in een reactie een afgewogen menu te hanteren dat ook ruimte laat voor gezonde keuzes van de consument.