Menu McDonald's te uitgebreid

Menu McDonald's te uitgebreid

Het menu van McDonald's is te uitgebreid. Althans dat vindt het merendeel van de Amerikaanse franchisenemers zo blijkt uit een steekproef door een analist van een zakenbank.

Mark Kalinowski, een analist bij Janney Montgomery Scott in New York sprak 28 Amerikaanse franchisenemers die gezamenlijk 180 restaurants hebben. Uit de gesprekken bleek dat McDonald’s in de VS het in december ruimschoots beter (zeker 3,2 procent omzetwinst) deed dan een jaar eerder.

Operationeel probleem

Met de omzet mag het dan goed gaan maar de franchisenemers zien wel een operationeel probleem. Met de toevoeging van allerlei menu-items zoals een Angus-hamburger en wraps dreigt het assortiment onwerkbaar groot te worden. Wachttijden voor gasten worden daardoor langer en personeelkosten nemen toe, zo vrezen de franchisenemers. Ze pleiten ervoor dat meer van de menu-items niet vast maar af en toe voor kortere tijd in het assortiment komen om zo met acties extra gasten te trekken.

Menu uitgebreider dan concurrentie

Het menu van McDonald’s is in vergelijking met de andere hamburgerketens inderdaad groot. McDonald’s telt maar liefst 81 foodproducten (zonder frisdranken, ijs, sappen en smoothies). Dat zijn er 16 meer dan Jack in the Box en 25 meer dan Burger King. Andere grotere ketens zoals Wendy’s en Carl’s Jr. hebben er zelfs nog veel minder.