Merkdeskundige kritisch over McDonald's

Merkdeskundige kritisch over McDonald's

De negatieve beeldvorming rondom fastfoodgigant McDonald's komt vooral door de lakse houding van het management. Een lange adem en een allesomvattende campagne zijn nodig om af te rekenen met het vette imago.

Dat zegt merkdeskundige Paul Moers van High Value in Het Financieele Dagblad. ‘Het heeft te land geduurd voordat ze gastart zijn met een maatschappelijke touch’, aldus Moers.

Volgens Moers wil de Nederlandse directeur Jo Stempels, die nu twee jaar deze functie vervult, te veel en te snel om het imago van McDonald’s in ons land om te gooien.

Transformatie

Moers: ‘Met één campagne wijzig je het beeld niet dat consumenten van je merk hebben. De perceptie die mensen hebben, blijft lang doorlopen. Dat is in dit geval een nadeel’.

Moers stelt dat McDonald’s bezig is met een transformatie van een merk dat staat voor een snelle en betaalbare hap, naar een merk dat ook rekening houdt met gezond en maatschappelijk verantwoord. ‘Maar zelfs zo’n kleine transformatie kan jaren duren’.

Geen loze kreten

Volgens de merkendeskundige zal directeur Stempels continue moeten bewijzen dat het McDonald’s menens is. ‘Consumenten willen overtuigd worden. McDonald’s zal het verhaal keer op keer moeten vertellen. Ze zullen moeten bewijzen dat het geen loze kreten zijn wat ze beweren over de samenstelling van het eten en hun manier van ondernemen.’

Tenslotte stelt Moers dat McDonald’s ver zal moeten gaan om het imago te veranderen. ‘McDonald’s is een sterk merk, maar consumenten van nu zijn kritischer dan vroeger. Voor wat McDonald’s wil is een veel grotere campagne nodig. Alleen speldenprikjes zijn niet genoeg om consumenten te overtuigen. Het moet allesomvattend en vooral eerlijk zijn’.

Zie ook