Narrowcasting McDonald's slaat aan

Narrowcasting McDonald's slaat aan

Gasten van McDonald's beoordelen narrowcasting bij de fastfoodgigant met een 6,8. Negen van de tien bezoekers merkt de tv-schermen in de zaken op. Daarmee lijkt het er op dat narrowcasting een gelukkige intrede doet in de Nederlandse fastfoodmarkt.

Dat blijkt uit een pilot-onderzoek naar de effectiviteit van het medium. Volgens Adformatie worden de uitgezonden commercials over het algemeen als niet-storend ervaren. Bezoekers van McDonald’s beoordelen de totale programmering, dus programma’s plus commercials, met het rapportcijfer 6,8.

Het merendeel van de bezoekers, 70 procent, die de beeldschermen hebben gezien heeft er korter dan vijf minuten naar gekeken. Tweederde heeft één of meerdere commercielas opgemerkt. Opvallend is dat dit voornamelijk vrouwelijke bezoekers waren. Het onderzoek is uitgevoerd onder 314 bezoekers van drie vestigingen van McDonald’s.

Narrowcasting is een breedbanduitzending waarbij een specifieke publiek met een specifieke boodschap wordt bediend. Het gaat hierbij veelal om informatieve programma’s en commercials over producten die in het restaurant te verkrijgen zijn.