Nederlandse frietketen succesvol in Rusland

Nederlandse frietketen succesvol in Rusland

Met het openen van een nieuwe vestiging bestaat de fastfoodketen Cmak nu uit twaalf zaken in Rusland. Initiatiefnemers van de keten zijn Nederlanders die in 1994 hun eerste friettent openden in Kaliningrad.

Cmak staat in het Russisch voor lekker. De keten telt momenteel twaalf zaken en een eigen bakkerij. Er werken honderd mensen en de jaaromzet bedroeg vorig jaar zo’n 2,5 miljoen euro.

Achter Cmak gaan de namen van Jan Blokland, Pieter van Swelm, André Sonneville, Johan van Barneveld, Gerrit Jansen en wijlen Jaap van der Molen schuilt. Allen afkomstig uit Nijmegen of directe omgeving.

In 1994 begon Cmak met één frietkraam in Kaliningrad, een stad met een half miljoen inwoners. Na drie jaar telde de keten acht frietkramen. Momenteel staat de teller op twaalf. De meeste straatkramen zijn inmiddels ingeruild voor panden.

Jan Blokland van Cmak laat op Deondernemer.nl weten dat de Russen gek zijn op de frites en snacks, maar dat ze wel specifieke voorkeuren hebben. Zo lusten de Russen de kroketten en frikadellen zoals wij ze kennen, niet. Cmak maakt daarom in Kaliningrad speciale snacks met een meer steviger bite.

Ook de ondernemerscultuur in Rusland is anders, merkt Blokland. ‘Ons bedrijfje is nu niet meer interessant voor de maffia. In het begin moest je links en rechts uitdelen. We hebben wel eens een directeur van een energiebedrijf in een Armanipak gehesen omdat we anders geen stroom kregen’.