Omzet fastservice 2,7 procent in de min

Omzet fastservice 2,7 procent in de min

De omzet van de fastservicesector lag in het tweede kwartaal van dit jaar 2,7 procent lager in dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Synovate.

Met dit omzetverlies doet de sector het nog altijd beter dan restaurants en cafés die 4 en 3,5 procent omzetverlies leden. Hotels vormen een positieve uitzondering want daar bleef de omzet stabiel.

De cijfers van Synovate worden middels een telefonische enquête verzameld en geven een indicatie. Het bedrijf zegt dat ze binnen een bepaalde bandbreedte vallen en dus kunnen afwijken van de genoemde 2,7 procent. Zo bevindt het omzetverlies voor de Fastservice zich tussen de 0,7 en 4,7 procent. De cijfers kunnen dus uiteindelijk beter maar ook slechter uitpakken. Dat bleek ook al uit de uitkomsten van het eerste kwartaal. Synovate gaf voor de fastservice een omzetverlies van 0,3 procent, de CBS-cijfers die later verschenen repten over 3 procent verlies.

Het omzetverlies dat de sector lijdt is voor Sectorvoorzitter Jos van Alphen geen verrassing. ‘Ik hoorde al het een en ander van collega’s.’ Het is volgens hem deels aan het slechte weer in mei te wijten. ‘Cafetaria’s en ijssalons hadden toen een dipje.’

Ook bedrijven die plussen

Hij ziet ook lichtpuntjes in de cijfers want 24 procent van de ondervraagde fastservicebedrijven gaf aan juist een stijgende omzet te hebben. ‘Er zijn ook ondernemers die plussen. Dat zijn actieve ondernemers die op de wensen van de gast inspelen.’ En dat brengt hem tot een waarschuwing. ‘Vroeger redde je het wel met hard werken alleen. Dat gaat nu niet meer.’ Ondernemers moeten volgens hem actiever worden want de concurrentie neemt alleen maar toe. ‘Anders ga je het verliezen.’

Het complete rapport van Synovate is hier te lezen.