Naast mismanagement is het gebrek aan sturing op actuele financiële cijfers ook een belangrijke misluk-factor.
Verwachtingen die te ver uit elkaar liggen van franchisenemer en franchisegever komt als derde faal-oorzaak uit het onderzoek. Onvoldoende ondersteuning, een formule die niet aanspreekt, een verkeerde locatie, een slechte franchisenemer en een formule die niet mee groeit zijn de andere oorzaken van het falen van een franchiseketen.
Mislukken
Dat er nogal wat ketens mislukken, blijkt ook uit het onderzoek. Binnen drie jaar verdwijnt twintig procent van de franchiseorganisaties weer van het toneel. Specifiek voor de horeca is dit percentage 12 procent. Van de 66 franchiseformules in de horeca uit 2005 waren er in 2008 nog 58 over.
Concept stopt
Van tien procent is de oorzaak van het verdwijnen niet bekend, Samenvoeging of ombouw van het concept is een belangrijke reden net als de beëindiging van het concept of de omzetting naar een filiaalbedrijf.
Belang franchisers
Ongeveer 12 procent van de binnenlandse MKB-economie rust op de schouders van de franchiseketens. De ketens zorgen voor 6 procent van de werkgelegenheid binnen het MKB; gemiddeld biedt iedere keten werk aan 360 personen en wordt er per keten zo’n 45 miljoen euro omgezet. In Nederland zijn ongeveer 660 franchiseketens, goed voor 35.000 vestigingen.