Het geval wil, zo vertelt De Volkskrant, dat het ernaar uit zag dat McDonald's een flinke belastingverhoging tegemoet kon zien. De Russische fiscus wilde bijna een verdubbeling opleggen, omdat het McDonald's zag als een restaurant.
Supermarkt
De hamburgerketen kwam daartegen in het geweer. Voor de rechter betoogden afgevaardigden van de Amerikanen dat McDonald's veel meer leek op een supermarkt dan op een restaurant. De rechter onderschreef die conclusie.
Voedingsdistributeur
Aan het eind van een juridische strijd werd verordonneerd dat de Russische belastingdienst de fastfoodketen moest aanmerken als 'voedingsdistributeur'. De producten die McDonald's verkoopt, zijn namelijk meestal verpakt en dat is eerder de stijl van een supermarkt dan van een restaurant.
Jurisprudentie
Het is de verwachting dat deze uitkomst voor de rechtbank zal inhouden dat meer fastfoodzaken zich ook op deze uitspraak zullen beroepen. De jurisprudentie die McDonald's heeft gecreëerd heeft nogal wat financiële gevolgen. In plaats van 18 procent, hoeft McDonald's namelijk slechts 10 procent belasting over haar winst te betalen. In Rusland heeft McDonald's 276 vestigingen.