Scoren met 'vetonderzoek' Consumentenbond

Scoren met 'vetonderzoek' Consumentenbond

Ondernemers die aangesloten zijn bij de campagne Verantwoord Frituren krijgen een wapen om de negatieve publiciteit, veroorzaakt door een 'vetonderzoek' van de Consumentenbond, te lijf gaan.

De bij de campagne aangesloten ondernemers krijgen een poster waarmee ze zich onderscheiden van hun vakbroeders die niet in gezond vet frituren. Het is een kopie van het gewraakte artikel uit de Consumentengids met daaroverheen in grote letters, ‘Wij frituren wel in gezond vet!’

‘Op die manier kunnen ondernemers laten zien dat zij het wél goed doen’, aldus Nicole Vervaet van het voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën, coördinator van de campagne.

De poster is een reactie op een onderzoek van de Consumentenbond onder cafetaria’s die niet aangesloten zijn bij de campagne Verantwoord Frituren. Overigens blijkt een derde van de onderzochte bedrijven wél in gezond vet te bakken.

Een getal dat Nicole Vervaet van het voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën niet tegenvalt. ‘Het betekent dat buiten de campagne om veel ondernemers ook al de overstap hebben gemaakt. Samen met de 45 procent van d ebedrijven die zich wel aangesloten hebben zou dat betekenen dat ongeveer 60 procent van de cafetaria’s al in vloeibaar vet of olie bakt.’

Vervaet ziet alle negatieve publiciteit als een impuls voor de campagne. ‘Dit moet toch aan het denken zetten. We verwachten dat hierdoor meer ondernemers zullen overstappen.’