Spam op menu's Hawaiiaanse Burger King en McDonald's

Spam op menu's Hawaiiaanse Burger King en McDonald's

Spam, een gevreesde term voor computergebruikers maar niet voor de de inwoners van Hawai, die zijn er gek op. Daar worden echter niet de gevreesde mailtjes bedoeld, maar een ingeblikt vleesproduct dat is te vergelijken met Smac van Unox.

Sinds vorige maand biedt Burger King een aantal menu-items met Spam aan om in te spelen op de populariteit van het vlees uit blik. Er staan twee sandwiches met Spam en een schotel met rijst en roerei met Spam op het ontbijtmenu. Volgens een woordvoerder zijn de resultaten veelbelovend.

Grote concurrent McDonald’s onderkende de populariteit van het product al veel eerder. Sinds 2002 heeft de grootste fastfoodketen van de wereld al menu-items met het ingeblikte vlees.

Spam is gedurende de Tweede Wereldoorlog populair geworden op wat nu een vakantie-eiland is. Het was toen in het rantsoen van iedere op Hawai gelegerde soldaat te vinden en zo kwam de bevolking er mee in aanraking.

Tegenwoordig is Hawai de grootste afzetmarkt voor Spam dat wordt gemaakt door Hormel Foods. De gemiddelde Hawaiiaan eet zo’n zes blikken per jaar en dat is goed voor zo’n 2,5 miljoen kilo voor de totale bevolking