Subway en Domino's sterkste Europese groeiers

Subway en Domino's sterkste Europese groeiers

Fastfoodketens Subway en Domino's Pizza waren vorig jaar de sterkste relatieve groeiers in de Europese quickservice (QSR) business. Beide Amerikaanse bedrijven zagen hun omzet met meer dan 20 procent toenemen. Dat blijkt uit het jaarlijkse overzicht van het internationale vakblad Foodservice Europe & Middle East.

Subway zag in 2007 zijn Europese omzet toenemen met 24,5 procent naar 697 miljoen euro, terwijl Domino's een groei doormaakte van 20 procent naar 660 miljoen. Ook koffieketen Starbucks boerde goed. Het concern wist in 14 Europese landen de omzet met 18,6 procent te laten stijgen naar 700 miljoen dollar.

Zakkers

Er waren maar weinig QSR-concerns die moesten inleveren. Dit gold onder meer voor de Duitse visketen Nordsee. Nordsee zag de omzet in 2007 met 5,8 procent dalen. Ook de Britse hamburger Wimpy moest 5 procent inleveren. Verder is de Zuid-Afrikaanse keten Nando's bezig aan een opmerkelijke opmars in Europa: vooral in Engeland groeit dit concept sterk. Nando's is inmiddels ook in de VS gelanceerd.

Top 5

De Top 5 in het QSR-segment: McDonald's (15,04 miljard omzet), Yum! Brands (2,65 miljard), Burger King (2,05 miljard), Quick (865 miljoen) en Greggs (857 miljoen).