Veel pizza's bij middagwedstrijden van Oranje

Veel pizza's  bij middagwedstrijden van Oranje

De deliverybranche heeft goed verdiend aan het WK Voetbal. Dat melden de twee grootste bestelportals JustEat.nl en Thuisbezorgd.nl. Bezorgers hadden het erg druk tijdens de poulewedstrijden van het Nederlands elftal.

Vooral bij de eerste twee poulewedstrijden die in de middag werden gespeeld, reden de bezorgers af en aan, zo blijkt uit cijfers van JustEat.nl. Meer dan 45% extra omzet werd er op die dagen gegenereerd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Met name pizza’s, shoarmaschotels en spareribs deden het goed rondom de voetbalwedstrijden. Niet alleen werd vaker besteld, vooral als Nederland speelde, er werd ook meer besteld. De grote ketens stimuleerden de verkoop met allerlei aantrekkelijke WK-acties.

Opmerkelijk is dat, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tijdens het voetbalevenement ruim 20 procent meer alcohol is geleverd bij de bezorgmaaltijden.

Volgens Thuisbezorgd.nl is een eenmalige omzetstijging van €4,5 miljoen gerealiseerd. Concurrent Just­Eat.nl vindt dat een te hoge schatting en gaat uit van €2,6 miljoen extra omzet, mede omdat tijdens de finale veel delivery’s gesloten waren.

Niet iedereen was tevreden over het WK. 'Het EK twee jaar geleden was beter dan het WK', aldus Michel Prinsen van IJs-Bezorglijn.nl. 'De aanvangstijden van de avondwedstrijden waren gewoon te laat.'

Ook Ed Scheenstra van Snackpoint De Korenbloem in Bennekom haalde weinig extra binnen met zijn pizzabezorging. 'Het was hier al vakantie, daardoor was de halve wijk is leeg. Tijdens de wedstrijden was het rustig, in de rust werd je platgebeld.'