Verantwoord Frituren in de prijzen

Verantwoord Frituren in de prijzen

De campagne Verantwoord Frituren is in de prijzen gevallen. De actie van het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën (MVO) en Koninklijk Horeca Nederland (KHN) krijgt de aanmoedigingsprijs tijdens de Jaarprijs Voedingscentrum 2005.

Dat heeft de organisatie van de voedingswedstrijd bekendgemaakt. De jury spreekt haar waardering uit over het initiatief, dat een belangrijke bijdrage kan leveren aan het verminderen van de consumptie van ongezonde vetten. De prijs wordt woensdag 30 november uitgereikt door minister Hoogervorst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Tijdens dezelfde avond maakt de organisatie de winnaar bekend van de Jaarprijs Voedingscentrum 2005. Daarvoor zijn genomineerd: schoolcateringconcept Balance Food van Cormet Schoolcatering, Iglo Stoomvis van Unilever, Frico Halfvoller van Friesland Foods Cheese Benelux en voorlichtingscampagne Basiq van DekaMarkt.

De campagne Verantwoord Frituren startte in 2004. MVO en KHN willen met de actie de misvattingen over vloeibaar frituurvet wegnemen en horecaondernemers bewegen om verantwoord te frituren. Inmiddels is de campagnemateriaal ook verkrijgbaar in het Chinees vanwege het snel groeiende aantal Chinezen in de cafetariasector. Inmiddels nemen er ruim vijfhonderd cafetaria’s deel aan de actie.

Meer weten over vloeibaar frituurvet? Bekijk dan ons vernieuwde dossier Snacks & Frites.