De totale jaaropbrengst over 2010 bedraagt 399.357 euro. In 2009 was dit 340.118 euro. McDonald’s wijt de grote stijging onder meer aan het vaker legen van de collecteboxen. Dit gebeurt nu structureel door vrijwilligers van de Ronald McDonald huizen.
‘In de praktijk blijkt dat mensen eerder geneigd zijn een donatie te doen in een legere collectebox dan in een goed gevulde. Daarnaast is er in 2010 aan gewerkt om in alle McDonald’s restaurants voldoende collecteboxen neer te zetten en zijn de boxen voorzien van een nieuwe slogan,’ aldus McDonald’s in een persverklaring.
Marc van den Tweel, directeur van het Ronald McDonald Kinderfonds, is heel blij met de opbrengst. ‘Het bewijst dat veel kleine beetjes een groot verschil kunnen maken.’
Bijdrage franchisenemers
De hamburgerketen is al sinds 1981 hoofdsponsor van het Ronald McDonald Kinderfonds. Naast de collecteboxen doet McDonald’s Nederland jaarlijks een vaste bijdrage aan het kinderfonds en staan franchisenemers een vast percentage van hun omzet af aan het goede doel.