Coca Cola bespreekt obesitas in reclamespot

Coca Cola bespreekt obesitas in reclamespot

Coca Cola vraagt in een reclamefilm aandacht voor obesitas. Als je meer calorieën inneemt dan je verbrandt wordt je dik, is de kern van de boodschap.

Minder calorieën innemen en er meer verbranden, dat is  de remedie tegen overgewicht, zegt de frisdrankfabrikant in het spotje. Coca Cola wijst er op dat van de 650 dranken die het bedrijf produceert er inmiddels meer dan 180 weinig calorieën bevatten omdat de suikers door andere zoetstoffen zijn vervangen.  Op scholen is daardoor het aantal calorieën gedaald met 90 procent, zegt de fabrikant. Ook geeft de fabrikant aan meer keuze te gaan bieden door bezig te zijn kleinere verpakkingen te introduceren.

In een tweede spotje dat later deze week verschijnt gaat de grootste frisdrankfabrikant in op het belang van  bewegen. In het filmpje is straks te  zien hoe je de 140 kilocalorieën van een blikje cola kunt verbranden met activiteiten zoals het uitlaten van een hond.

Critici betwijfelen of het bedrijf oprecht is en of het niet alleen een charmeoffensief is om elders wetgeving, zoals de stad New York die invoert, te voorkomen. Daar mogen binnekort (maart) in foodservice  bekers met suikerhoudende frisdranken nog maximaal een halve liter bevatten.

In Nederland al eerder actie

Coca Cola in Nederland was al rond 2007 bezig met het thema overgewicht. Het bedrijf ging toen een samenwerking aan met NOC/NSF en de Alliantie School & Sport (een samenwerkingsverband van de ministeries van VWS, OC&W en NOC*NSF) om een structurele bijdrage te leveren in de strijd tegen overgewicht onder jongeren.