Amerika eet voor ruim $63 miljard aan hamburgers

Amerika eet voor ruim $63 miljard aan hamburgers

Amerikanen eten voor meer dan 63 miljard dollar aan hamburgers bij fastfoodketens. McDonald's neemt meer dan de helft van deze omzet voor haar rekening op haar thuismarkt.

De zeven grootste hamburgerketens in de Verenigde Staten zetten gezamenlijk 63,57 miljard dollar (€46,2 miljard) om op hun thuismarkt. McDonald’s neemt met 35,59 miljard dollar een grote hap (meer dan de helft) uit deze koek. Dat blijkt uit cijfers die de Amerikaanse website Burger Business publiceerde. Burger King en Wendy’s volgen op grote afstand met respectievelijk 8,94 miljard en $8,8 miljard dollar omzet op de thuismarkt. Zij slaan op hun beurt een flink gat met de andere vier: Sonic Drive-in ($3,79 miljard), Jack in the Box ($3,14 miljard), Hardee’s ($1,9 miljard) en Carl’s Jr $1,41 miljard).

Wereldwijd zijn de zeven hamburgerketens goed voor een omzet van ruim 124,04 miljard dollar. Op deze schaal is de dominantie van McDonald’s nog groter dan op haar thuismarkt. Met 88,29 miljard dollar is het grootste horecabedrijf ter wereld verantwoordelijk voor ongeveer 70 procent van de omzet die de zeven in totaal maken. Ook daar is  Burger King nummer twee met 15,84 miljard dollar.

Ook qua omzet per vestiging is McDonald’s de absolute koploper. Naar schatting bedraagt de omzet zo’n 2,4 miljoen dollar (€1,75 miljoen) per restaurant. De ander ketens halen dat bij lange na niet. Jack in the Box weet als enige net boven de 1,5 miljoen dollar per vestiging te eindigen.