nieuws

3,3 procent meer omzet McDonald’s in 2012

Fastfood

Fastfoodketen McDonald’s heeft 2012 met omzetgroei afgesloten. In het afgelopen jaar rekenden Nederlandse consumenten een recordbedrag van €647 miljoen af voor hamburgers, frietjes en salades. Dat is 3,3 procent meer dan in 2011, zo blijkt uit cijfers die de Nederlandse tak van het bedrijf naar buiten heeft gebracht.

3,3 procent meer omzet McDonald’s in 2012

‘Als je daarbij bedenkt dat mensen door de crisis over het algemeen juist minder buiten de deur zijn gaan eten, is dat een resultaat om trots op te zijn’, aldus algemeen directeur Jo Sempels op basis van de cijfers die woensdag 20 februari zijn gepresenteerd.

Met Euroknallers en een goede verhouding van prijs en kwaliteit lukt het hem nog steeds om nieuwe klanten te binden. ‘We zijn wel voorzichtig de inflatie klakkeloos toe te passen op onze prijzen. De consument geeft hierdoor gemiddeld nog steeds €7 uit per bezoek.’

Paardenvlees

McDonald’s betreurt het wel dat verschillende andere winkels en snackzaken onlangs in opspraak raakten, nadat paardenvlees in hun producten was aangetroffen.

Zo’n voedselcrisis benadrukt nogmaals het belang, de noodzakelijkheid om je voedselketen te kennen en te beheersen, luidt het officiële standpunt van het hamburgerrestaurant.

Big Mac

Het geheim van McDonald’s ligt volgens Sempels juist in het brede en kwalitatief hoogstaande assortiment dat dagelijks aan de lopende band wordt klaargemaakt. Naast de bekende Big Mac staan bijvoorbeeld ook diverse salades, de McKroket en een speciale satéburger op de menukaart.

‘Onlangs is uit een onderzoek naar voren gekomen dat er ook veel vraag is naar een glutenvrij broodje. Dat gaan wij dit jaar in een pilot uitproberen’, vertelt de topman.

Rundvlees

Vanaf eind maart gaat Sempels de Nederlandse consument bovendien op grote schaal informeren over de hoge kwaliteit van de gebruikte ingrediënten. McDonald’s wil onder meer benadrukken dat het alleen werkt met 100 procent echt rundvlees.

Nieuwe restaurants

Ook voor 2013 is zo’n 4 procent omzetgroei ingecalculeerd. Hiervoor heeft Sempels €45 miljoen aan investeringen gereserveerd. Zo zullen vijf nieuwe restaurants de deuren openen. Bovendien wordt in veel bestaande restaurants het interieur of de voorgevel vervangen. Naar schatting komen er zo’n 400 nieuwe banen bij.

Op dit moment telt McDonald’s in Nederland 231 restaurants, die wekelijks door circa drie miljoen gasten worden bezocht. Er werken ruim 17.000 mensen.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels