Fransen massaal aan fastfood

Fransen massaal aan fastfood

IIn Frankrijk, het land dat zich voorstaat op haar culinaire traditie, is de snelle hap favoriet geworden. Voor het eerst gaven de Fransen buiten de deur meer geld uit in fastfoodzaken dan in traditionele restaurants.

Fastfood, met een omzet van 34 miljard euro, was vorig jaar goed voor 54 procent van de bestedingen aan eten buitenhuis in Frankrijk. Een enorme stijging ten opzichte van 2011 toen fastfood nog slechts een marktaandeel van 40 procent had, meldt onderzoeksbureau Gira Conseil. ‘In voorgaande jaren zagen we ook al groei maar dit is voor het eerst dat de traditionele horeca wordt ingehaald’, aldus woordvoerder Julien Jeanneau in het persberichtl.

Een van de belangrijkste oorzaken voor de snelle groei is de uitbreiding van het aanbod. Vroeger had je hamburgers en sandwiches, nu is er een heel scala aan producten. Janneau: ‘Het aanbod is breed en varieert van salades, tot bagels of kebab.’ De Fransen zijn na de Amerikanen inmiddels ook kampioen pizza-eters, jaarlijks verdwijnen er maar liefst 1,26 miljard in hun magen.

Daarnaast besteden de Fransen tegenwoordig veel minder tijd aan eten. Vroeger was uren lunchen heel gewoon. In 1975 besteedde een Fransman gemiddeld 1 uur en 20 minuten aan een maaltijd, nu is dat nog maar een half uur. Aan de lunch besteden ze zelfs nog maar 22 minuten, te weinig voor restaurantbezoek maar meer dan genoeg voor een snelle hap.