Burger King Duitsland lijdt forse imagoschade door franchisenemer

Burger King Duitsland lijdt forse imagoschade door franchisenemer

Franchisenemers van Burger King in Duitsland vrezen voor imagoschade door het gedrag van een nieuwe grote franchisenemer, Yi-Ko Holding, die begin mei 91 restaurants overnam van de keten. Personeel zou worden gekoeioneerd en het arbeidsrecht met voeten getreden.

De overige Duitse franchisenemers maken zich zorgen omdat Yi-Ko een waar schrikbewind onder het personeel voert en de wettelijke rechten van de ruim 3000 medewerkers niet respecteert. Dit levert volgens hen imagoschade op voor de complete keten. Ze vinden dat het moederbedrijf zou moeten ingrijpen, meldt de Berliner Zeitung.

Begin mei maakte Burger King nog met veel tamtam en vol trots wereldwijd bekend dat het 91 van de 677 vestigingen in Duitsland had overgedaan aan Yi-Ko Holding, een bedrijf van Ergün Yildiz en de Rus Alexander Kobolov. Yildiz was voor de spectaculaire overname al jaren franchisenemer. Kobolov, die voor de financiën zorgt, heeft de keten groot gemaakt in Rusland en baat daar meer dan 100 restaurants uit.

Schrikbewind

Naar blijkt uit een artikel in de Berliner Zeitung, met als kop: 'Hij slaat alles kort en klein', voeren de twee een waar schrikbewind onder het personeel. Ze trekken zich van het arbeids- en bedrijfsrecht niks aan. Zo zou Yildiz, die de dagelijkse leiding heeft, mensen dreigen met onder meer ontslag als ze zijn bevelen niet klakkeloos opvolgen, zegt een hooggeplaatste medewerker anoniem. Ook trekt hij zich niks aan van organen als de Betriebsräte, te vergelijken met de ondernemingsraad in Nederland. Het personeel klaagt steen en been: Yildiz wijzigt volgens hen roosters zonder overleg, medewerkers krijgen amper nog te drinken, omkleden en dergelijke moet in eigen tijd, en kastekorten van meer dan 45 eurocent worden van het salaris afgetrokken. Zowel werkgevers- als werknemersorganisaties maken zich hierover grote zorgen.

Wat de overige franchisenemers vooral zorgen baart, is de negatieve uitwerking voor het imago van de hamburgerketen. In een tweede artikel zegt een franchisenemer dat hij verwacht niet alleen moeilijker aan personeel te komen maar ook omzetverlies te lijden doordat gasten mogelijk wegblijven.