ProFri wantrouwt verkiezing Leukste Snackbar

ProFri wantrouwt verkiezing Leukste Snackbar

De vereniging van Professionele Frituurders (ProFri) waarschuwt op haar website voor de verkiezing Leukste Snackbar van Nederland. Organisator Vote Company stelt in een reactie verbaasd te zijn over de reactie van ProFri en dat ze zo'n reactie voor het eerst meemaken.

ProFri verdenkt Vote Company er van de verkiezing te gebruiken om emailadressen van cafetariagasten te verzamelen. Organisator Vote Company stelt in een reactie verbaasd te zijn over de argwaan van ProFri en dat stemmers hun emailadres niet ter beschikking hoeven te stellen.

Afgelopen vrijdag viel bij een flink aantal cafetaria’s de mededeling in de emailbus dat ze zijn genomineerd voor de Verkiezing tot Leukste Snackbar (van Nederland) die is opgezet Vote Company.  De cafetaria’s worden opgeroepen de verkiezing te promoten onder hun gasten en op die wijze zoveel mogelijk stemmen binnen te halen om zo tot beste van plaats, regio of zelfs Nederland verkozen te worden.

Emailadres gevraagd bij stemmen

Bij dat stemmen schuilt volgens ProFri een addertje onder het gras, zegt de vereniging op haar website. ProFri vermoedt dat Vote Company zo over de rug van de cafetariasector met data - zoals regio, leeftijd en geslacht - verrijkte emailadressen  probeert te verzamelen.

Vote Company verbaasd

In een mondeling toegelichte verklaring stelt Marcel Demper namens Vote Company verbaasd te zijn over de  reactie van ProFri: ‘Wij organiseren circa 20 van dit soort verkiezingen voor allerlei branches en we hebben nog niet eerder meegemaakt dat er op de wijze zoals ProFri heeft gedaan wordt gereageerd. Normaliter wordt een verkiezing door brancheorganisaties met veel gejuich ontvangen omdat het juist de kans biedt aan genomineerden om positieve publiciteit te verkrijgen en onderscheidend vermogen te creëren.’ Hij zegt ook al tientallen leuke reacties van enthousiaste cafetariaondernemers te hebben ontvangen.

Demper bevestigt dat er emailadressen worden gevraagd.’Maar als je stemt hoef je geen toestemming te geven voor het gebruik daarvan.’ De vraag naar de adressen is volgens hem nodig om partners te vinden om de verkiezing te financieren. ‘Uiteindelijk hopen we om na een aantal jaar, net als bij onze andere verkiezingen, sponsors en adverteerders te vinden die voor inkomsten zorgen.’

ProFri zegt op haar website de werkwijze van de organisator voor te leggen aan het College bescherming persoonsgegevens (CBP) en bij de consumentenprogramma's Radar en Kassa.