Zichtbaar blijven tussen alternatieven

Zichtbaar blijven tussen alternatieven
Joris Telders

De alternatieven voor gemak, snelheid en goedkoop eten groeien snel en daarmee groeit ook het aantal bedrijven die meedingen naar het 'maagaandeel' van de consument. Bas van Eekelen van GfK legde aan de aanwezige cafetariahouders op het Cafetaria 2.0 Event uit wie hun belangrijkste gasten zijn en wanneer ze de cafetaria bezoeken.

Van Eekelen bracht de cafetariagast in beeld met behulp van informatie uit een onderzoek onder 5000 gasten van fastservicebedrijven, waaronder 2500 frequente cafetariabezoekers. Het onderzoek heeft de consumenten ingedeeld in zes verschillende groepen, gebaseerd op leeftijd en gezinssamenstelling.

Routine

Een opvallende groep, waar je als ondernemer actief voor moet blijven, is de groep jongeren van 15 tot 25 jaar. Samen met de groep 'personen van 25 tot 35 jaar zonder kinderen' heeft die groep het grootste aandeel in de cafetaria. Daarmee is de branche kwetsbaar, want jongeren bezoeken de cafetaria routinematig. Ze overwegen bovendien vaker een alternatief voor de cafetaria, zoals Subway en McDonald's, te bezoeken dan andere groepen bezoekers. 'Zorg dat je zichtbaar blijft tussen de vele alternatieven. Dat kan met social media bijvoorbeeld, maar ook met beleving in en om de zaak.'

Gezondheid

Als consumenten niet voor de cafetaria kiezen, ruim 14 procent zegt nooit te komen, is het argument meestal 'gezondheid'. Daar ligt volgens Van Eekelen een kans. 'Wees transparant en biedt alternatieven. Salades, groenten en vers fruit bijvoorbeeld.'