nieuws

Milo Berlijn vol humor over gastvrijheid

Fastfood

Gastvrijheidstrainer Milo Berlijn kreeg op het Cafetaria 2.0 Event de complete zaal regelmatig plat van het lachen. Vaak was het zelfspot bij de zaal, want Berlijn hield ze vooral een spiegel voor van hun eigen gedrag.

Milo Berlijn vol humor over gastvrijheid
Milo Berlijn vol humor over gastvrijheid

Berlijn startte zijn ‘show’ met de aanwezige cafetariahouders een hart onder de riem te steken. Natuurlijk zijn er allerlei bedreigingen voor cafetaria’s. En zeker horen de supermarkt die in foodservice gaat (Jumbo Foodmarkt), Ikea en La Place daarbij. ‘Als ik bij mijn eigen cafetaria kom word ik begroet met de woorden: ‘Hallo Milo, hoe gaat het er mee’. Zelfs over 21 jaar zullen ze dat in de supermarkt of bij die ballenfabriek uit Zweden niet zeggen.’

Vol humor hield Berlijn de zaal een spiegel voor door het gedrag van de gemiddelde ondernemer en medewerker uit te vergroten. ‘Die sociale klant die altijd een heel verhaal ophangt. Leuk op de middag, maar we haten ze in de spits. Dan druipt de zichtbare irritatie van het gezicht van de ondernemer of medewerker af.’ Of medewerkers die wegvluchten als een bepaalde gast binnenkomt. ‘Die ga ik echt niet helpen!’

Gastvrijheid is sowieso voor Nederlanders moeilijk. Zelfs een gast vindt het bijna raar als hij lachend wordt begroet. ‘Dan gaat hij zijn kleding checken.’ In andere landen en culturen is gastvrijheid vanzelfsprekender. ‘Heeft u wel eens met Singapore Airlines gevlogen? 22 stewardessen die je in de watten leggen. Als je ze zou slaan vragen ze of je je hand niet hebt bezeerd.’

Toch overwint uiteindelijk het gastvrije bedrijf, is de conclusie die uit zijn betoog is te trekken. ‘U heeft een vak. Dat is niet eten bakken, maar dat is mensen gelukkig maken.’ Om dat te kunnen moet je echter zelf veel plezier in je werk hebben. ‘Geniet voor de volle 100 procent van je vak, want anders neem je je klanten, je collega’s en jezelf in de maling.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels