Starbucks en McDonald's op lijst 50 'groenste' merken

Starbucks en McDonald's op lijst 50 'groenste' merken

Starbucks en McDonald's staan als enige fastservicebedrijven in een lijst met de vijftig duurzaamste merken van de wereld. De lijst is opgesteld door Interbrand, een bedrijf dat helpt bij het opbouwen en onderhouden van merken.

Starbucks staat op plaats 36 en McDonald's op plaats 47 in de Best Global Green Brands ranking van Interbrand, die wordt aangevoerd door autofabrikant Toyota. De lijst is een spin-off van de lijst met 100 bedrijven met de grootste merkwaarde die Interbrand ook jaarlijks samenstelt.

De ranking is gebaseerd op een samenstelling van de merkwaarde (in geld uitgedrukt), de perceptie die de consument heeft van de duurzaamheid van het bedrijf en de daadwerkelijke inspanningen op het vlak van maatschappelijk verantwoord en groen ondernemen.

Interbrand berekent daaruit tevens een zogenaamde Gap-score: Het verschil tussen de perceptie van de consument en de daadwerkelijke 'groen' inspanningen. Een positive score betekent dat de het bedrijf 'groener' is dan de consument denkt. Bij een negatieve score is dat juist andersom, de perceptie bij de consument is beter dan de daadwerkelijke inspanningen. Bij Starbucks en McDonald's is de perceptie van de consument beter dan de daadwerkelijke prestatie. En schuilt daarin schuilt volgens Interbrand een gevaar omdat dit dan voor de consument op een teleurstelling kan uitdraaien waardoor het merk aan waarde kan verliezen, hoe groen een bedrijf ook is.