KHN ziet kansen voor duurzame frites

KHN ziet kansen voor duurzame frites

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) ziet kansen voor duurzame frites in de fastservicesector. Zowel ketenpartijen als de consument zijn enthousiast, blijkt uit onderzoek van de horecakoepel en Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

KHN en FNLI signaleren kansen voor fastservicebedrijven en hun ketenpartners die frites gemaakt van duurzaam geteelde aardappelen willen aanbieden. Ze onderzochten de mogelijkheden van duurzame frites door de hele keten: van producent tot consument en van grondstof tot eindproduct. De resultaten zijn onlangs gepresenteerd in het Franklin Food Café, een biologische cafetaria in Zeist van Franklin Knoop.

Ook Knoop merkt dat de vraag naar duurzame friet groter wordt. Hij opende in april 2012 het Franklin Food Café en baat al jaren een biologische friteswagen uit. Knoop: 'Consumenten verwachten eigenlijk niets anders dan dat product verantwoord is. Dus dat de boer een eerlijke prijs voor zijn aardappels ontvangt en dat er geen rotzooi in het product wordt verwerkt. Dus als je de keuze hebt om voor verantwoord te gaan, waarom zou je dat dan niet doen?'

KHN en FNLI bekijken de komende tijd, in samenwerking met de ketenpartijen,de mogelijkheden om aan te sluiten bij bestaande systemen, zoals Veldleeuwerik (een agrarisch concept voor duurzame teelt van aardappels). Doel is om te komen tot een actieplan om gezamenlijk de fritesketen te verduurzamen met de nadruk op de aardappel.