Bij de grote bedrijven zijn vaak al meerdere maatregelen genomen om de gevaren voor bezorgers te verkleinen. Tegenwoordig kan veelal aan de deur worden gepind, en in veel gevallen kan ook al vooraf online via iDEAL worden betaald.
Medewerkers krijgen ook veiligheidstrainingen waar ze leren om gevaren vroegtijdig te signaleren.
Traumatische ervaring
Hans Miete, directeur van New York Pizza, zegt dat bij zijn bedrijf vorig jaar alsnog vijf bezorgers zijn overvallen. Een aantal keren ging het bijna mis.
Miete: ‘De impact is groot, omdat het erg jonge mensen betreft. Slachtofferhulp wordt altijd ingeschakeld, want zoiets is een traumatische ervaring.’
Overvallen
Ook bij restaurantketen de Bezorgbeer werden meerdere malen maaltijdkoeriers overvallen. ‘Vaak wordt de bezorger klem gereden en gedwongen zijn geld af te geven, al dan niet onder bedreiging van een pistool’, vertelt directeur Martijn Jansen.
‘Er worden ook weleens onechte bestellingen geplaatst in achterstandsbuurten, waarna de bezorgers worden overvallen.’
Inbraken
De Spare Rib Express zegt overvallen te voorkomen door veel met auto’s te bezorgen. De bezorger heeft volgens manager David Pinedo wel meer last van inbraken.
Veiligheid is niet de enige reden waarom ze vaak voor auto’s kiezen, het bedrijf vindt verregende bezorgers ook geen goede uitstraling voor het concern.
Politiek
Minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie gaat het in samenwerking met de bazen van Domino’s Pizza, New York Pizza, de Spare Rib Express en de Bezorgbeer opnemen voor de maaltijdbezorgers.
In 2011 waren er in totaal honderd overvallen op maaltijdbezorgers, in 2012 waren dat er nog steeds 68.
Actieplan
De minister en de maaltijdbezorgers hebben een actieplan opgesteld om ondernemers bewuster te maken van het probleem.
Het actieplan voorziet onder meer in trainingen tegen overvallen en mobiele pinapparatuur, zodat de bezorgers niet met zo veel geld op hun brommertje de stad door hoeven.
Bron: ANP