Domino's schrapt alcohol van menu

Domino's schrapt alcohol van menu

Wie pizza bestelt bij Domino's, kan er voortaan geen blikje bier of andere alcoholische drank meer bij bestellen. De keten stopt per direct met de verkoop van alcohol in de vestigingen en via internet. Dat meldde het bedrijf maandag.

Jongeren onder de 18 jaar mogen sinds 1 januari 2014 geen alcoholische drank kopen, maar dat is erg moeilijk te controleren. Bovendien is het risico te groot dat klanten agressief worden als een bezorger om legitimatie vraagt. 'De veiligheid van onze bezorgers gaat boven alles', aldus Domino's-directeur André ten Wolde.

Bezorger controleren

Volgens Domino's is het tot nu toe een paar keer gebeurd dat klanten verbaal agressief werden op het moment dat de koerier aan de deur stond. 'Gelukkig is het nog niet uit de hand gelopen, maar voor een knaap van 17 is dat geen fijne situatie. Op een gegeven moment durven bezorgers niet meer te controleren en dan krijg je het risico dat je iets verkoopt aan iemand die dat niet mag hebben', aldus een woordvoerster in een toelichting.

Misbruik

Domino's ziet ook dat jongeren, die in winkels geen alcohol krijgen, via internet alsnog proberen aan drank te komen. 'Met het online bestelsysteem kan iedereen bier bestellen en we zien al dat er misbruik van wordt gemaakt. We kunnen dus niet garanderen dat we geen bier verkopen aan 16-jarigen. Daarom hebben we besloten het helemaal niet meer te doen', verklaarde Ten Wolde.

Het is niet bekend of  en hoeveel omzet Domino's door deze maatregel misloopt. Twee andere grote ketens, New York Pizza en de Spare Rib Express, zeggen dat ze geen slechte ervaringen met alcoholverkoop hebben. Ze blijven daarom bier en wijn verkopen. Ook Koninklijke Horeca Nederland heeft geen signalen dat klanten vaak agressief worden als koeriers om legitimatie vragen.

Discussieer mee op Connect over de nieuwe alcoholleeftijd.