Quickservice groeit tegen trend in

Quickservice groeit tegen trend in

De quickservice is een van de weinige segmenten in de foodservicemarkt waar groei in zit. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Datlinq. Andere sectoren hebben te maken met dalingen in het aantal outlets. De grootste klappen krijgen de drankverstrekkers en de restaurants.

Volgens het onderzoek wordt de groei in quickservice veroorzaakt door een groeiend aantal lunchrooms (+489 outlets), afhaal- en/of bezorgservice (+ 796 outlets), mobiele verkoop (+ 502 verkooppunten) en shoarmazaken/grillrooms (+492 outlets). De quickservice sector speelt hierbij in op veranderend consumentengedrag waarbij buitenshuis gezocht wordt naar 'goedkopere' oplossingen.

Aantal restaurants daalt

Het aantal restaurants met een Nederlandse/Franse keuken daalde de afgelopen vier jaar met ruim 1500 outlets. Onder meer veroorzaakt door een verschuiving naar lunchrooms, eetcafés en restaurants met een internationale keuken (Grieks, Italiaans, Aziatisch). Die verschuiving wordt op haar beurt mede veroorzaakt door het relatief hoge prijsniveau van restaurants met een Nederlandse/Franse keuken.