Winst McDonald's daalt 30 procent

Winst McDonald's daalt 30 procent

McDonald's heeft in het derde kwartaal flink last gehad van teruglopende verkopen in de Verenigde Staten, de economische malaise in Europa en het vleesschandaal in Azië. Dat blijkt uit de cijfers die de Amerikaanse fastfoodketen dinsdag presenteerde.

De nettowinst daalde ten opzichte van een jaar geleden met 30 procent tot iets meer dan 1 miljard dollar (837 miljoen euro) en de omzet zakte 5 procent tot 7 miljard dollar.

In de VS legt McDonald's het steeds vaker af tegen concurrenten als Burger King en Wendy's en in Azië verkocht een toeleverancier vlees dat over de houdbaarheidsdatum was aan filialen van het bedrijf. In Europa kampt McDonald's met het lage consumentenvertrouwen, het gevolg van de zwakke economie en zorgen over het conflict in Oekraïne.

Bestuursvoorzitter Don Thompson erkende dat de resultaten 'op alle fronten ondermaats' waren.

Het vleesschandaal hakte er stevig in en resulteerde in een daling van de operationele winst in de regio Azië, Midden-Oosten en Afrika van 55 procent. Volgens McDonald's werden vooral de Chinese en Japanse activiteiten getroffen. In de VS daalde de operationele winst met 10 procent en in Europa met 2 procent.

Om McDonald's weer op de rails te krijgen wil Thompson op drie fronten tegelijk ingrijpen. Het bedrijf wil zijn restaurants opfrissen zodat consumenten zich er meer thuis voelen dan nu.

Ook gaat de onderneming zijn eigen structuur en het netwerk van toeleveranciers onder de loep nemen, onder meer om een nieuw schandaal te voorkomen. Een ander initiatief is het vereenvoudigen van bestellen en betalen. McDonald's wil hier inspelen op nieuwe diensten als Apple Pay, die contactloos betalen mogelijk maakt.