De zes bedrijven zijn Unox, Cup-a-soup, de Wild Bean Cafés bij de BP-benzinestations, Cantuccinikoekjes van Sapori, ijswinkels van IJscuypje en de vloeibare ei-producten van de Kweker.
Diervriendelijk
De laatste twee hebben de overstap naar meer diervriendelijke eieren al gemaakt, aldus Wakker Dier, de andere bedrijven volgen het komende jaar of vervangen de kooi-eieren stap voor stap.
Subway
Eerder dit jaar meldde de dierenrechtenorganisatie al dat Honig, Heinz Sandwich Spread, Subway, Bolletje, DeliXL, Olvarit, Gijs streekproducten, John West, Yil'driz wereldsauzen, Valess en Jan Pannenkoek helemaal of deels overstappen van de dieronvriendelijke kooi-eieren naar vrije uitloop- of scharreleieren.
De gemiddelde Nederlander eet per jaar ongeveer 150 volledige eieren en daar bovenop nog 44 verwerkte eieren.
Mayonaise
Deze eieren zitten in onder meer mayonaise, deegwaren en koekjes. De herkomst hiervan staat niet altijd duidelijk op de verpakkingen vermeld.
Scharrelkippen zijn kippen met iets meer bewegingsvrijheid maar zonder buitenlucht, vrije uitloopkippen komen wel buiten.
Campagne
Wakker Dier begon in september met een campagne tegen legbatterijen. Volgens de organisatie worden in Nederland circa 5 miljoen kippen in kooien gehouden, wat neerkomt op 1 op de 6 kippen.
Ook worden elk jaar 2,5 miljoen eieren geïmporteerd waarbij onduidelijk is hoe de kippen zijn gehuisvest. Kooi-eieren zijn al tien jaar niet meer in de Nederlandse supermarkten te krijgen, aldus Wakker Dier.
Bron: ANP