Samen hadden de twintig grootste fastfoodmerken in 1994 een omzet van bijna €338 miljoen. Anno 2014 nadert de omzet de €1,6 miljard.
In 1994 stond de formulevorming in de sector nog in de kinderschoenen. Er is de afgelopen twee decennia veel gebeurd. Er verdwenen veel merken, er kwamen nieuwe voor in de plaats.
McDonald's
De koploper veranderde in twintig jaar niet. McDonald's was de nummer 1 in 1994 en is dat nog steeds. Wel zag de onderneming de omzet vorig jaar licht teruglopen.
De eeuwige koploper in Snackkoeriers Fastservice Top 20 kwam over 2013 op een omzet van €644 miljoen euro. Dat is ruim €3,5 miljoen minder dan in 2012.
Negatief consumentenvertrouwen
Het omzetverlies is een tamelijk unicum in het bestaan van McDonald's Nederland. Als zakelijk dieptepunt van 2013 noemt directeur Jo Sempels dan ook 'het zichtbaar en voelbaar worden van het negatieve consumentenvertrouwen.'
Belabberd eerste kwartaal
Ook andere fastfood- en deliverymerken in de top 20 rapporteerden dat 2013 een moeilijk jaar was.
Het aanhoudende winterse weer in de eerste maanden en de crisis zorgden voor een belabberd eerste kwartaal. Veel merken maakten deze dip in de rest van 2013 geheel of gedeeltelijk goed.
Meer over de Fastservice Top 20 in de editie van Snackkoerier die zaterdag 24 mei verschijnt.
Bekijk hier het dossier Horeca Top 100 grootste bedrijven en merken.