nieuws

Introductie lightfriet bij Burger King mislukt

Fastfood

De Amerikaanse keten van fastfoodrestaurants Burger King stopt bij de meeste restaurants met de verkoop van zijn Satisfries, een variant op friet met minder calorieën. De nieuwe friet werd een jaar geleden geïntroduceerd, maar werd nooit een groot succes. Van de 7400 vestigingen van de formule stoppen zo’n vijfduizend met de verkoop van het product.

Introductie lightfriet bij Burger King mislukt
Introductie lightfriet bij Burger King mislukt

De Satisfries werden door Burger King gebakken in een alternatieve soort olie die minder goed wordt opgenomen door aardappelen, waardoor de friet minder vet wordt geserveerd. Veel consumenten snapten het product echter niet en lieten het links liggen.

Daarnaast was er veel verwarring over het product omdat een portie Satisfries nog altijd meer calorieën bevatte dan een portie friet bij concurrent McDonald’s, dat kleinere porties serveert.

De lancering van de Satisfries maakte deel uit van een bredere operatie die werd ingezet na de beursgang van de formule onder leiding van investeerder 3G Capital. De terugkeer van de Big King en de introductie van de French Fry Burger, een hamburger met friet als beleg, zijn twee van de andere vernieuwingen. Vooralsnog leidden deze maatregelen niet tot meer omzet.