Gepersonaliseerde hamburger moet verkoopcijfers McDonald's redden

Gepersonaliseerde hamburger moet verkoopcijfers McDonald's redden

McDonald's breidt de proef met klanten die zelf hun burger mogen samenstellen uit. De proef startte vorig jaar in Californië, en moet de fastfoodgigant weer aan stijgende verkoopcijfers helpen. McDonald's zit in de zwaarste verkoopdip in tien jaar.

De Amerikaanse hamburgerfans kunnen bij deelnemende vestigingen kiezen uit twee broodjes, drie soorten kaas en liefst 22 toppings als guacemolesaus, tortillareepjes, jalapeñopepers en bacon, meldt Chicagobusiness.

McDonald's zegt zelf dat het doel van de proef is een nieuw succesnummer op de kaart zetten, en dan één die door gasten is bedacht in plaats van door McDonald's zelf. Als de proef een duidelijke voorkeur voor bepaalde combinaties oplevert, kan de meest populaire burger van Zuid-Californië ook in andere restaurants van McDonald's op de kaart verschijnen.

De testklanten in Californië stellen hun eigen burger samen op een tablet. Zo krijgt het fastfoodconcern inzicht in de meest gevraagde ingrediënten en populaire samenstellingen.

Verkoopcijfers

Maar er is een meer dringende reden voor het experiment: de verkoopcijfers van McDonald's zijn in tien jaar niet zo laag geweest. De keten heeft altijd vastgehouden aan vaste hamburgers, omwille van de snelheid. Nu merkt het bedrijf dat gasten steeds meer kiezen voor fastservicebedrijven waar een burger zelf is samen te stellen.

Zelf samenstellen past in de huidige trend van authenticiteit en beleving. Gasten willen langs een vitrine met tientallen toppings lopen en ter plekke bedenken wat er op dat moment op hun burger moet. Kijk naar het succes van sandwichketen Subway.

Een andere reden voor dalende verkoopcijfers zijn de recente schandalen in China en de gesloten filialen in Rusland, schrijft Elsevier.