Over de hele wereld (in 109 landen) zijn er ruim 43.500 Subway-restaurants. Met die aantallen overtroeft de multinational, die inmiddels vijftig jaar bestaat, concurrenten in de quickservicebranche als McDonald’s en Burger King. En sinds het millennium duikt het groengele logo dus ook steeds vaker op in het Nederlandse straatbeeld; van Groningen tot Maastricht, en van Den Haag tot Enschede.
Flexibiliteit franchiseconcept
Steeds meer Nederlandse ondernemers sluiten zich aan bij deze snelst groeiende quickserviceformule ter wereld: naar verwachting wordt nog dit jaar de grens van het 200e restaurant doorbroken. ‘Belangrijke reden van die aanhoudende groei is de flexibiliteit van ons franchiseconcept’, meent Justin Goes, area development manager bij Subway Nederland.
‘Vooral in de zin dat ondernemers meer opties hebben dan het openen van een traditionele store in een winkelstraat. Denk aan een shop-in-shoplocatie in bijvoorbeeld een tankstation of bouwmarkt. Zelfs het openen van een drive-thru-locatie behoort tot de mogelijkheden. En er zijn mogelijkheden om van het Subway-restaurant een echt Subway-café te maken, waar mensen elkaar ontmoeten, of rustig kunnen werken.’
No guts, no glory
Betekenen die nieuwe ambities dan ook een ander type ondernemer? Volgens Justin Goes niet. ‘We blijven op zoek naar franchisenemers met een ‘no guts, no glory’-attitude. Je bent namelijk wel echt een ondernemer, geen veredelde bedrijfsleider. Je brengt tenslotte ook eigen vermogen in. Je moet dus ondernemer genoeg zijn om daarmee te kunnen omgaan.'