Frietwinkel wint AD Friettest met een overtuigende 10

Frietwinkel wint AD Friettest met een overtuigende 10

Roderick Heijning en Siem van Bruggen van de Frietwinkel in Utrecht hebben de vierde Friettest van het Algemeen Dagblad gewonnen. Zij zijn nieuwkomers in de branche.

De Frietwinkel is de opvolger van Fers Friethuys uit Alphen, de winnaar van vorig jaar. Eerder wonnen Jack Snack uit Den Haag en het Vlaams Friethuis Van Gogh in Amersfoort.

Heijning en Van Bruggen, de winnaars van dit jaar, zijn nog niet zo lang bezig met hun zaak. Twee jaar geleden was de een nog opvoedkundig gezinsbegeleider en de ander marketeer.

Naast de Frietwinkel exploiteren de beide ondernemers een vijftal frietfietsen waarmee onder andere evenementen kunnen worden bediend. De winnaars leggen zich toe op verse patat. De begrippen ambachtelijk, duurzaam, biologisch en kwaliteit spelen bij hen een voorname rol.

De Frietwinkel kreeg van de jury een 10. De jury omschrijft het product van de winnaars als ‘schitterend krokante friet met een hoog smaakgehalte. Goudgeel gebakken, knapperig van buiten en zacht van binnen.’

Het AD testte 144 frietjes van evenzoveel bedrijven. ProFri, de vereniging van Professionele Frituurders, heeft grote bezwaren tegen de toon van de commentaren in de krant. ‘Geen bezwaar tegen de test zelf, wel tegen de ongenuanceerde wijze van commentaar geven. Zeer kwetsend, voor ondernemers en soms zelfs voor klanten,’ zegt Frans van Rooij tegen Snackkoerier.

ProFri is een protest-website gestart waarop donderdagmiddag al 627 stemmen zijn uitgebracht. 81 Procent vindt inderdaad dat het AD te ver gaat, 19 procent van de stemmers is van mening dat het AD de recensies prima verwoord.

Friteshuis Van Gogh uit Amersfoort, de winnaar van de AD Friettest in 2012, noemt de test van dit jaar onbetrouwbaar. ‘Het AD meet met twee maten. Ze keuren bij het ene bedrijf ingepakte friet en bij het andere bedrijf proeven ze ter plekke,’ zegt Arn Zuyderduin van het Friteshuis.