Oud-winnaar: 'Friettest AD onbetrouwbaar'

Oud-winnaar: 'Friettest AD onbetrouwbaar'

Friteshuis Van Gogh uit Amersfoort, de winnaar van de AD Friettest in 2012, noemt de test van dit jaar onbetrouwbaar. 'Het AD meet met twee maten. Ze keuren bij het ene bedrijf ingepakte friet en bij het andere bedrijf proeven ze ter plekke,' zegt Arn Zuyderduin van het Friteshuis.

‘Bij ons vroegen de keurmeesters om ingepakte friet en aan dit verzoek heeft onze patatbakker natuurlijk voldaan. Maar bij collega’s is de friet ter plekke geconsumeerd.’ Friteshuis van Gogh mag haar exacte positie nog niet onthullen maar staat ergens halverwege de lijst.

‘Met collega’s onderling hebben we contact over de Friettest. We vertelden elkaar hoe de test was afgenomen. En wat blijkt: in de meeste zaken wordt de friet besteld en direct na het bakken geproefd.  Bij ons (en bij nog een paar andere zaken) werd verzocht de bestelling in te pakken. De friet werd vervolgens meegenomen naar de auto, uitgepakt en geproefd.

Paul Hovius

De ondernemer legde deze constatering voor aan Paul Hovius, bij het AD verantwoordelijk voor de test. Zijn letterlijke reactie: ‘Je zoekt spijkers op laag water. Hovius noemde het verschil tussen ingepakte friet en direct geconsumeerde friet minimaal.’

Wetenschappelijke test?

‘We zijn echt onthutst en verbaasd, Vandaar ook ons openbare commentaar. Het AD spreekt immers van een wetenschappelijke test met een wiskundig rekenmodel en schrijft zelf in een brief dat de friet ter plekke wordt getest.’

‘Mist krokantheid’

Het commentaar op de friet van Friteshuis Van Gogh luidt: ‘mist krokantheid.’ Zuyderduin briesend: ‘Ja. Na vijf minuten in een zak! In aardappels zit vocht en een gefrituurde aardappel wasemt na. Als je net gefrituurde frietjes inpakt, kan het vocht niet weg. Dat gaat ten koste van de krokantheid en knapperigheid.’

‘Wij zijn teleurgesteld dat ons frietje geen serieuze kans heeft gehad. Dat is lastig te verteren. Het AD mag in zo’n belangrijke test niet meten met twee maten. Alleen in 2012 is onze friet in de winkel getest… Ik vind het niet respectvol. Het AD wil gewoon krantjes verkopen...'

Arn Zuyderduin is het eens met de actie van ProFri die zich richt tegen de toon van de AD Friettest. 'Van mij mag het wat verder gaan. Het AD laat hier echt steken vallen.'