'Lunchroom stoomt op ten koste van cafetaria'

'Lunchroom stoomt op ten koste van cafetaria'

Lunchrooms zijn zeer succesvol in Nederland. Ten opzichte van 2015 is het aantal met 12% gegroeid en ten opzichte van 2010 zelfs met 74%. Het aantal selfservicerestaurants, zoals een La Place, en cafetaria's neemt daarentegen af. Dat meldt databureau Datlinq

In het laatste jaar groeit met name de full service branche hard ten opzichte van quick service. Het aantal pizzeria’s in Nederland zit volgens Datlinq weer in de lift. Momenteel zijn dat er 668; een groei van 3% ten opzichte van vorig jaar. De cafetaria’s en snackbars in Nederland blijven de quick service locaties waar volgens Datlinq de klappen vallen. De in ons land 5602 cafetaria’s en snackbars zijn er opnieuw minder dan in 2015.

IJssalons stabiel, lunchrooms stomen op

De quick service-branche als geheel vertoont volgens Datlinq een stabiele tendens ten opzichte van 2015. Er zijn echter quick service locaties die zich fantastisch ontwikkelen, waar bij anderen het aantal in meer of mindere mate afneemt. Zeer succesvol zijn de lunchrooms/tearooms in Nederland. Ten opzichte van 2015 is het aantal met 12% gegroeid en ten opzichte van 2010 zelfs met 74%. Na wat moeilijke jaren, is volgens Datlinq het aantal broodjeszaken ten opzichte van 2015 weer met 2% gegroeid. IJssalons vertonen een stabiele tendens. Na ‘booming’ jaren waarin per jaar tientallen ijssalons hun deuren openden, staat het aantal in Nederland nu stabiel op 875.

Minder grillrooms

Een aantal quick service locaties lijkt na spectaculaire jaren inmiddels over hun hoogtepunt heen. Zo is na jarenlange groei het aantal mobiele verkooppunten van food (foodtrucks) dit jaar met 5% gedaald ten opzichte van 2015. Volgens Datlinq telt Nederland momenteel 1538 mobiele verkooppunten van food. Hetzelfde beeld bij de shoarma-, grillroom- en kebabzaken. Na jaren in aantal fors te zijn gegroeid, laat 2016 ten opzichte van 2015 een daling van 5% zien.

Nieuw lunch-dossier

Lunchgasten willen verrast worden, hopen op beleving, zijn dol op nieuwe ervaringen. Ze kiezen niet meer standaard voor standaard. Speel daar als ondernemer op in. In ons nieuwe lunch-dossier geven we u enkele handreikingen om de lunch nét iets anders aan te pakken.