Commotie rond nieuwe hygiënecode

Commotie rond nieuwe hygiënecode

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) herkent zich niet in de kritiek inzake 'vercommercialisering van de hygiënecode'.

Dat laat KHN-woordvoerder Joris Prinssen aan Snackkoerier weten, naar aanleiding van stevige aantijgingen van vier verschillende horeca brancheverengingen.

De vier,  Vereniging Chinese Horecabedrijven, Natte Horeca Nederland, Nederlands Horecagilde en ProFri, lanceerden daartoe vandaag de protestsite khngaattever.nl

De inhoud van de website laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Het viertal stoort zich aan het feit dat leden van KHN voor die nieuwe code €30,- moeten betalen, en niet leden €100,-.

KHN voelt zich niet aangesproken. Prinssen: 'Het vroegere Bedrijfschap voor Horeca en Catering is zoals bekend opgeheven. Daarmee zijn een aantal diensten overgedragen aan KHN, waaronder het houderschap van die hygiënecode. Bij het toenmalige Bedrijfschap betaalde elke horecaondernemer destijds een bedrag, een toeslag, waarvoor het bedrijfschap deze diensten kon leveren. Deze kosten zijn nu vervangen door €30,- voor leden en €100,- voor niet-leden van KHN.'

Prijsverschil

Het prijsverschil is volgens de woordvoerder goed verklaarbaar. 'Onze leden betalen al contributie en daarvoor worden voor hen producten ontwikkeld. Niet-leden betalen geen lidmaatschap en daarom wordt aan hen een hogere prijs gevraagd.'

Elke horecaondernemer moet voor 1 april 2016 de werkprocessen zoals beschreven in de hygiënecode toepassen in zijn bedrijf en zijn medewerkers hierover geïnformeerd hebben. Het is daarbij overigens niet verplicht om de actuele code op papier of digitaal in huis te hebben, laat staan aan te schaffen.

Bekijk deze collectie

Hygiëne

Hygiëne in de horeca is een randvoorwaarde. In deze collectie staan effectieve strategieën voor insectenbestrijding en de nieuwste technieken voor grondige schoonmaak. Met de tips is de gezondheid van je gasten gewaarborgd.