Snack-Eethuis Hugo kiest voor Plaza

Snack-Eethuis Hugo kiest voor Plaza

De trend is duidelijk zichtbaar. Een groeiend aantal zelfstandige cafetaria's sluit zich aan bij een formule. Ook Snack-Eethuis Hugo in Heerhugowaard gaat sinds vorige maand door het leven als Plaza Hugo. 'We houden onze vrijheid en profiteren van ondersteuning en inkoopvoordeel.'

Hugo groeide in 47 jaar jaar uit van een bescheiden snackbar tot een volwaardige eetgelegenheid. Jan en Mirjam Feller zijn sinds 16 jaar actief als eigenaren. Ze namen het bedrijf in 2000 over van de grondleggers: Jan en Nel Kunst, de ouders van Mirjam. Nooit was er de behoefte om aansluiting te zoeken bij een formule. ‘Daar dachten we gewoon niet over na. Het ging voorspoedig. We groeiden gestaag, waren tevreden en dan hoeft verandering niet zo nodig.’ Toch kwamen de ondernemers op een gegeven moment tot een ander inzicht.

Flink inkoopvoordeel

‘We raakten in gesprek met Plaza omdat we al veel bij Sligro afnemen’, legt Mirjam Feller uit. ‘Het klikte. Onze vrijheid hoeven we niet op te geven, dat was een belangrijke voorwaarde. Verder kwam naar voren dat ons brede assortiment gehandhaafd kan blijven en dat er een flink inkoopvoordeel te behalen zou zijn.’ De Noord-Hollandse cafetariahouders besloten toe te happen. Ze verdiepten zich in de materie en zagen de meerwaarde van de formule.‘Plaza blijft zich ontwikkelen en vernieuwen. Dat is prettig, daar kun je mooi op meeliften. Je blijft bij de tijd en het houdt je scherp.’

Een professionele uitstraling hoort daar zeker bij, volgens Feller. De nadruk ligt op vers en beleving. ‘Het ziet er allemaal nog mooier uit. Je profiteert bovendien van de naamsbekendheid, dat trekt ook weer mensen uit omliggende plaatsen. Het werkt echt. We zien nieuwe gezichten. En nog beter: ze komen ook terug.’

Het vertrouwde concept bleef overeind. Veel veranderde er niet. Toch geeft de omschakeling op alle fronten een impuls. Hugo zat qua omzet een beetje aan zijn plafond maar die laat nu al, na enkele weken, een leuke stijging zien. ‘Dat is een prettige bijkomstigheid. Je moet je toch onderscheiden. Het aantal concurrenten is de afgelopen tijd flink toegenomen. We kunnen de strijd aan.