'Volumediscounts Thuisbezorgd.nl zijn oneerlijk'

'Volumediscounts Thuisbezorgd.nl zijn oneerlijk'
Eethuis & Snackbar Oscars gaat op eigen kracht bezorgen. Foto: Marten Sandburg.

Thuisbezorgd.nl biedt ondernemers van grote formules een volumediscount op de vergoedingen die ze betalen. Volgens het bedrijf is dat normaal, maar voor een cafetariahouder in Emmen is het één van de redenen om de samenwerking met de bezorgsite te beëindigen.

Dirk de Gooijer van Eethuis & Snackbar Oscars in Emmen heeft per 1 november het contract met Thuisbezorgd.nl opgezegd. ‘Het is mij duidelijk geworden dat Thuisbezorgd.nl bedrijven verschillende tarieven in rekening brengt. Zo betalen ondernemers van grote franchiseformules minder commissie. Dat vind ik onverteerbaar. Deze ondernemers houden onder aan de streep meer over en zijn daardoor prijstechnisch interessanter voor de consument. Het werkt oneerlijke concurrentie in de hand.’

Volumediscounts

Thuisbezorgd.nl bevestigt de verschillende tarieven. ‘Het is inderdaad waar dat we met volumediscounts werken', zegt woordvoerder Joris Wilton. 'Bij een bepaalde schaal krijgen ondernemers een korting doorgevoerd. Dan moet je denken aan organisaties die meer dan 100.000 euro per maand omzetten. Grootafnemers profiteren, maar dat is zeker niet ongebruikelijk.'

De Gooijer heeft het contract ook opgezegd vanwege de in zijn ogen hoge vergoeding. ‘Het is een flink bedrag waar men in feite weinig voor hoeft te doen’, vindt De Gooijer. ‘Het percentage is in een paar jaar tijd ook nog eens van 8 naar 12 procent gegaan, ze maken misbruik van hun monopolypositie.’

Volgens Wilton is Thuisbezorgd.nl nog altijd de goedkoopste manier van adverteren. 'Noem maar een ander medium waar je voor grofweg 100 euro voor 1000 euro aan bestellingen terugkrijgt. We zijn goedkoper dan Google.’

Tevreden met Thuisbezorgd.nl

Plaza De Lelie in Maarssen maakt al enige jaren naar tevredenheid gebruik van de diensten van Thuisbezorgd.nl. Eigenaren Ben en Peter van Dijk hebben geen moeite met de hoogte van de afdracht. ‘We profiteren van het marktaandeel en de naamsbekendheid. Dat levert ons veel bestellingen op, tussen de tweehonderd en driehonderd per week. Het betaalt zichzelf terug, ze hebben een aandeel in het succes.’

Te machtig

Koninklijke Horeca Nederland volgt de ontwikkelingen op de bezorgmarkt op de voet. 'We krijgen niet veel klachten binnen van ondernemers over Thuisbezorgd.nl, maar dat is een dossier dat kan opduiken', zegt woordvoerder Joris Prinssen. 'Natuurlijk levert het omzet op en ben je makkelijk vindbaar, maar de vraag is of een dergelijke dienst niet te machtig wordt. Ondernemers voelen zich soms gedwongen om aan te sluiten omdat concurrenten dat ook doen, en het kan gebeuren dat zo'n bedrijf na een overname een ander beleid gaat voeren waardoor de verhoudingen veranderen.'

KHN raadt ondernemers aan om goed de contracten te lezen en te begrijpen welke afspraken er worden vastgelegd. ‘Bij twijfel kan een ondernemer altijd bij KHN terecht voor advies.’